- 0,00 kr
API SP - MOTOROLJA SPECIFIKATION
Status: Aktuell
API SP oljespecifikationen introducerades i maj 2020 för att ge skydd mot (Low Speed Pre Ignition (LSPI) låghastighetsförtändning, skydd mot slitage på kamkedjan, förbättrat skydd mot högtemperaturavlagringar på kolvar och turboladdare och strängare kontroll av slam och lacker. API SP med Resource Conserving matchar ILSAC GF-6A genom att kombinera API SP-prestanda med förbättrad bränsleekonomi, skydd av utsläppskontrollsystem och skydd av motorer som körs på etanolhaltiga bränsle upp till E85.
Vad är LSPI (låg hastighets förtändning) och hur det kan undvikas
Motortillverkare har länge strävat efter att nå högra och högre verkningsgrad i sina motorer i kombination med lägre och lägre bränsleförbrukning. Ett av de mest effektiva sätten för en bensinmotor att fungera är att använda direktinsprutning. LSPI kan bara hända i motorer som använder teknik för direktinsprutning av bensin.
Vad är LSPI och varför händer det?
När bränslet sprutas in i förbränningskammaren kan det bilda en flytande lösning med det tunna kvarvarande oljeskiktet som sitter på cylinderväggen. Denna brännoljelösning trycks sedan uppåt av kolven under kompressionsslaget och trycket kan få den att antändas, vilket resulterar i en oplanerad förbränningstryckvåg. Detta är LSPI händelsen.
Efteråt tänder tändstiftet den återstående bränsle-luftblandningen som resulterar i en andra förbränningschockvåg. Den kombinerade kraften från stötvågorna räcker i det långa loppet för att skapa sprickor i kolven och så småningom få delar av kolven att bryta loss helt.
Motortillverkarna insåg detta problem och vände sig till oljebolagen för att få hjälp. Oljebolagen ändrade sina additivpaket på ett sådant sätt att de skulle förhindra bränsle-oljeblandningen från att förbrännas och därmed förhindra den okontrollerade förbränningen.
Köp bästa API SP oljan här från Ardeca Lubricants