- 0,00 kr
1. Allmänt
1. Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller mellan Josema AB Org.nr. 559249-4040 ("Bolaget") och dig som gör en beställning från oss via www.josema.se ("Webbplatsen"). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Bolaget framgår på Webbplatsen. Villkoren gäller endast för dig som är konsument och som gör genomför din beställning och därmed köper en vara av oss via Webbplatsen.
2. Utöver Villkoren gäller även Bolagets integritetspolicy. I denna policy kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du handlar hos oss.
3. Du som handlar som privatperson behöver vara över 16 och inte stå över förmyndarskap. Om du är under 16 år krävs dina målsmäns samtycke för att få beställa hos oss.
4. Vi kan när som helst ändra dessa Villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
2. Avtal och beställning
1. För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren.
2. Efter mottagen beställning skickar bolaget så snart som möjligt en orderbekräftelse till dig via e-post som bekräftar beställningen. Avtal om köp ingås först när Bolaget skriftligen bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post.
3. Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, exempelvis om du angivit felaktiga uppgifter eller om beställningen inte går att uppfylla på grund av slutförsäljning.
4. Observera att vi aldrig restnoterar produkter som tillfälligt är slut. Sådana produkter måste beställas om på nytt vi ett annat tillfälle.
3. Produktinformation m.m.
1. Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel på Webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt produktbeskrivningar. Bolaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar på Webbplatsen.
2. Bilder på Webbplatsen som visar produkter, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte någon specifikation över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller någon garanti. Bolaget ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från tredje part..
3. Innehållet på Webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. Produktnamn och logotyper kan även vara skyddade av varumärkesrätt eller enligt marknadsrättslig lagstiftning. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Bolaget.
4. Bolaget kan inte garantera att alla produkter på Webbplatsen passar för just ditt ändamål/fordon. Vi friskriver oss från allt ansvar vid felaktig/otillåten hantering eller användning av produkterna och för eventuella skador uppkomna på fordon, person eller i annat samband med montage eller användande. Du ansvarar själv för hur du använder produkterna. Vi kan ej heller garantera att produkterna fungerar till 100 % beroende på fordonets slitage, slitage på fordonets komponenter, igensmutsad/blockerad motor/bränslesystem och övriga system/komponenter i fordonet, körsätt, mil antal, ålder, eller felaktigt handhavande av produkterna. Vi uppmanar att följa respektive tillverkares säkerhetsföreskrifter.
4. Priser och betalning
1. Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen har avtalats eller om omständigheterna inte uppenbarligen föranleder annat. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen.
2. Bolaget strävar efter att Webbplatsen i största möjliga mån ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för att Webbplatsen kan innehålla skrivfel och felaktiga priser och vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om ett felaktigt pris har angetts för en beställd produkt, kommer vi att meddela dig och invänta eventuellt godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
3. Du kan betala för ditt köp genom de betalningsalternativ och de separata betalningsvillkor som anges på Webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet.
5. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden
1. Bolaget kan från tid till annan genomföra kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter ("Erbjudanden"). För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under begränsade period som finna angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa Villkor.
2. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges annat. Vid avslutande eller återkallande av Erbjudandet, ska dessa Villkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.
6. Övergiven kundvagn
1. Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kommer vi att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:
- Är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller
- du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.
2. Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka "unsubscribe" i mejlet du får.
3. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden för för slutförsäljning.
7. Leverans
1. Kostnad för frakt tillkommer vid beställning om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Mer information om vilka leveransalternativ vi erbjuder kan du hitta på Webbplatsen. Observera begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.
2. Leveranstid kan variera beroende var du bor.
3. Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen senast 30 dagar efter från det att Bolaget skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Observera att leveranstider är ungefärliga och att avvikelser från dessa kan ske. Om din beställning är försenad, kommer du att få ett meddelande om detta.
4. Innan leverans sker, kommer du att motta en avisering som visar var och när din beställning ska avhämtas eller tas emot. Du ansvarar för att du mottar eller löser ut din beställning under den tid som anges i aviseringen. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer.
Alla beställningar måste hämtas ut inom 7 dagar efter ankomst, annars skickas det tillbaka till avsändaren. För outlösta beställningar har vi rätt att ta ut en avgift på 1000 kronor.
Avgiften är för att täcka kostnaden för arbetstiden och hanteringen av den ej uthämtade beställningen samt för returfrakten till oss.
8. Ångerrätt för privatpersoner
1. Vid köp av produkter från Webbplatsen har du rätt att ångra din beställning inom 14 dagar utan att ange något skäl, med undantag för vad som sägs nedan. Om du vill använda din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar från det att du har tagit emot den beställda produkten ("Ångerfristen").
2. När du gör ditt köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckningen som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har bolaget rätt att göra ett avdrag för värdeminskning på det belopp som Bolaget ska återbetala dig. Avdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.
3. Vänligen notera att vissa produkter inte omfattas av ångerrätten. Ångerrätten gäller inte för följande typer av produkter:
1. Ångerrätten gäller inte om förpackningen är bruten, det vill säga öppnade förpackningar/burkar/flaskor/dunkar/fat där plomberingen är bruten;
2. varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
3. varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, kosmetiska produkter, badkläder, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor och fotbad;
4. en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal;
5. ljud eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
6. digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).
4. Genom att du accepterar Villkoren samtycker du till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.
5. I samband med en beställning av produkt för vilken ångerrätten inte gäller får du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).
6. Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Bolaget, innan Ångerfristen har löpt ut. För smidig hantering bör meddelandet innehålla ditt namn, din adress, ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter. Meddelandet kan skickas via vårt reklamation och retur formulär.
7. Produkter ska skickas till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Vid retur av produkter som omfattas av ångerrätten, ska du betala kostnaden för returfrakten och ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten tills att vi tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse.
8. Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, (men då räknas inte extra leveranskostnader). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra ditt köp. Återbetalning sker via det betalsätt som du valde vid beställningen om vi inte uttryckligen har kommit överens om annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
9. Öppet köp för privatpersoner
1. Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder Bolaget alla kunder öppet köp under 14 dagar och bytesrätt. Returer ska göras till Bolaget och hanteras på det sätt som anges under punkten 8 ovan.
10. Garanti
1. För de produkter som omfattas av garanti, framgår garantitid och övriga villkor för att du ska kunna göra garantin gällande i anslutning till respektive produktbeskrivningar på Webbplatsen.
2. För att kunna göra gällande garantin måste relevant inköpsbevis, kvitto och följesedel medfölja reklamationen. Observera att särskilda garantivillkor kan gälla för produkter för olika leverantörer och tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.
11. Reklamation för privatpersoner
1. Vid beställning via Webbplatsen har du alltid rätt att reklamera din produkt inom tre år räknat från dagen du tog emot produkten. Om du önskar göra gällande fel i produkten ska du kontakta Bolaget så snart som möjligt efter att felet upptäcktes. För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara gjord inom skälig tid.
2. Vi rekommenderar att du undersöker produkten när du tar emot dem och att du anmäler eventuella skador på emballaget direkt till transportören eller utlämningsstället och antecknar skadorna på frakthandlingarna.
3. Du kan reklamera en felaktig produkt genom att returnera den till oss på den adress som anges på Webbplatsen. Du ansvarar för den returnerade produktens skick från det att du tar emot produkten till det att Bolaget tar emot den. Vi rekommenderar därför att produkten i originalförpackning och väl emballerad med spårbar försändelse. Bolaget löser inte ut några produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
4. När bolaget har tagit emot den reklamerade produkten och konstaterat att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig gällande lag. Det innebär att felet kommer att avhjälpas eller att vi kommer att byta ut den felaktiga produkten mot en ny. Om det inte är möjligt eller om Bolaget annars bedömer det som mer kostnadseffektivt, kan Bolaget istället göra en återbetalning av det belopp du betalt för din beställning inklusive returkostnaden. Observera att Bolaget har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag och att Bolaget i sådant fall inte betalar tillbaka eventuella utlägg för returfrakt.
12. Tillämplig lag och tvister
1. Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
2. Du som är konsument kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Bolaget ARN:s rekommendationer. Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
3. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Dessa villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.
Allmänna köpvillkor för e-handel version 1.0
Publiceringsdatum: 2018-05-15
Verkstad & Återförsäljare - Beställning
Önskar du bli verkstadskund eller återförsäljare på Josema.se ber vi dig att registrera ert företag. Skicka sedan ett mejl till oss för godkännande, så att vi kan lägga in er rabatterade prislista innan ni gör ert köp.
Betalning och Leverans
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Beställningar gjorda innan Kl. 09.00 är vår ambition att skicka er order samma dag. Onsdagar är vi oftast på kundbesök & tar hand om er order dagen efter. Efter Kl 09.00 på fredagar eller dag före helgdagar skickas er order efter helgen.
Betalning Privat
Till privatpersoner erbjuder vi Svea Checkout.
Företagsfaktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Fraktavgifter tillkommer på alla beställning. När du kommer till kassan kan du se vad fraktavgiften blir.
För företagskunder, återförsäljare och grossister tillkommer fraktavgifter.
Företag - Leveranshinder
Vid leveranshinder om transportföretaget som levererar ert gods, inte kan leverera pga. till exempel ingen finns på plats som tar emot godset och transportföretaget behöver köra tillbaka för att leverera igen, kommer du som kund att debiteras en extra avgift som kommer i en separat faktura.
Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.
Om inget annat anges så kommer mindre företag såsom enskild firma med flera att få hämta ut sin beställda order på närmaste DHL utlämningsplats.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.
Företag - Beställningsvaror
Produkter som vi ej har i lager och har indikering på att det är en beställningsvara, betalas alltid i förskott på vårt bankgiro innan vi tar hem produkten/varorna. Leveranstid kan ta 10-20 dagar för beställningsvaror. Detta beror på att leverantören kanske inte har produkten i lager och måste tillverka/producera produkten.
Företag - Faktura via e-post
Faktura via e-post innebär att fakturan skickas (i pdf-format) till dig via e-post istället för med vanlig post. Fakturan ser ut som vanligt och du kan enkelt skriva ut den om du så önskar.
Miljövänligt
Faktura via e-post hjälper oss att minska miljöpåverkan i samband med distribution av fakturor.
Enkelt
E-postfakturan effektiviserar fakturahanteringen för oss och för er som kund. Det innebär att vi istället kan lägga våra resurser på att erbjuda attraktiva produkter och skapa erbjudanden för dig som kund. Om du vill att vi skickar din faktura till fler e-postadresser, så skicka oss ett meddelande om detta med i beställningen.