- 0,00 kr
JLM Dieselpartikelfilter Rengöring
För att rengöra partikelfilter själv använder vi en effektiv och hållbar lösning med patenterad platina-cerium
Moderna personbilar och dieseldrivna skåpbilar är idag utrustade med dieselpartikelfilter. Detta filter fångar upp luftförorenande gaser från motorn som annars skulle hamnat ute i miljön. Med tiden kommer partikelfiltret att bli fullt med sot. Bilens elektroniska system ser till att soten förbränns vid motorvägskörning eller när motorn belastas hårt. Detta kallas regenerering.
Som regel brukar partikelfiltret regenerera som bäst i bilar som körs vid långa sträckor på motorväg och som regelbundet körs vid högre hastigheter. Detta är inte fallet i de bilar som sällan eller nästan aldrig kör långa körsträckor, utan körs mest i stadstrafik.
Underhållsfritt partikelfilter
Underhållsfritt partikelfilter behöver även dessa rengöras från sotbeläggning då och då. För när bilen ofta körs korta körsträckor så kan felkoder som P2463 - Diesel Particulate Filter Soot Accumulation komma som ett brev på posten. Har du otur så kommer koden P246c - Diesel Particulate Filter Restriction - Forced Limited Power upp och bilen kommer att gå in i så kallat Limp mode. Att byta ett partikelfilter till ett nytt är inte billigt. Därför är det viktigt att underhålla det lite extra med våra tillsatser.
I synnerhet kommer denna grupp av bilar att få problem med regenereringsprocessen eftersom motorn inte når en tillräckligt hög temperatur.
Ett annat problem med dessa bilar är att regenereringsprocessen startas, endast för en kort stund och stängs av i förtid för att destinationen har nåtts innan motortemperaturen är tillräcklig.
Ifall rengöringen av partikelfiltret avbryts upprepade gånger, kommer motorn att börja bli slö och slutligen gå in i så kallat Limp Home Mode (Limp Home Mode är en motorfunktion som möjliggör att fordonet förflyttas med begränsad kapacitet vid vissa problem som annars kunde innebära totalt stopp), vilket gör att varningslampan på instrumentbrädan för partikelfiltret börjar lysa. En bil som gått in i limp mode kan köras till en verkstad för att kontrolleras.
Kör aldrig med bilen under en längre tid efter att bilen gått in i Limp Home Mode, eftersom det kan leda till kostsamma skador på motorn.
Tips! Häll alltid i en flaska JLM DPF Cleaner för att rengöra partikelfiltret så snabbt som möjligt.
Partikelfilter rengöringsmedel
Partikelfilter rengöringsmedel är ett kemiskt medel som används för att rengöra och underhålla partikelfilter i bilar. Partikelfilter är en del av avgassystemet i dieselfordon och används för att fånga upp partiklar och föroreningar från avgaserna. Rengöringsmedlet används för att lösa upp och avlägsna partiklar, aska och andra föroreningar som har samlats i partikelfiltret över tiden. Det kan också hjälpa till att förbättra partikelfiltrets prestanda och förlänga dess livstid.
JLM Diesel Partikelfilter Cleaner (DPFC) J02210 (Nu har vi även DPF Cleaner till Tunga Fordon JLM Diesel DPF Cleaner Heavy Duty 1L) är en hållbar lösning för en effektiv och ändamålsenlig rengöring och förebyggande rengöring av hela avgassystemet i dieselmotorer med dieselpartikelfilter (DPF). JLM DPFC inte bara rengör partikelfiltret, den reducerar också luftförorenade fina partiklar av kolväten (HC), kolmonoxid (CO) och sot utsläpp. Detta är anledningen till att JLM DPFC kan vara en betydande skillnad mellan att passera eller misslyckas vid ett test på bilprovningen. JLM Diesel Partikelfilter Cleaner reducerar sot och fina partikelutsläpp med upp till 25 %. Detta innebär att mindre sot avsätts i DPF, vilket minskar risken för blockering och ökar livslängden på filtret.
Järn i tillsatser orsakar askbildning som blockerar partikelfiltret
Till skillnad från konventionella tillsatser, JLM Diesel Partikelfilter Cleaner konditionerar motorn och partikelfiltret använder så kallade "katalytiskt material". Detta gör det möjligt för motorn att prestera bättre och minskar bränsleförbrukningen. Men hur fungerar egentligen tillsatserna?
Nästan alla tillverkare av konventionella tillsatser tillsätter järnpartiklar till deras tillsats för att initiera den självrengörande processen i DPF. Ju mer järn som finns i tillsatsmedlet ju större mängder sot som förbränns. Detta är anledningen till att de flesta tillverkare lägger till så mycket järn som möjligt till deras tillsatsprodukt.
Men, en stor nackdel med att bränna järn är att aska bildas under förbränningsprocessen. Å ena sidan gör tillsatsen att soten brinner upp, men å andra sidan ersätts den av aska.
Detta betyder: Ju större mängd järn i tillsatsen desto större mängd aska kvar i partikelfiltret. I det långa loppet orsakar askan blockeringar vilka inte kan regenereras; du kan inte bränna aska överhuvudtaget. Dessutom, närvaro av aska innebär att rengöring av DPF rengörs mindre effektivt.
JLM DPFC Rengör Tidigare, Snabbare Och Bättre!
JLM Diesel Partikelfilter Cleaner innefattar en patenterad platina ceriumförening. JLM DPFC kapslar in sotpartiklarna i DPF. Som ett resultat av denna ceriumförening bränns sotpartiklarna vid en lägre temperatur mycket tidigare och snabbare. Med anledning av dessa egenskaper, kombinationen av platina och cerium säkerställs en betydligt bättre regenerering och därmed bättre rengöring av DPF i jämförelse med konventionella rengöringsmedel.
En annan fördel med JLM DPFC är att tillsatsen initierar rengöring av DPF vid en mycket lägre temperatur än vanliga tillsatsmedel. Så även under korta resor vid lägre hastigheter, exempelvis vid stadskörning. Vid användning av vanliga tillsatser som innehåller järn har regenereringen ännu inte inletts och måste fortfarande initieras av diagnosverktyg eller göra en längre resa längs motorvägen i avsevärd hastighet. Detta är en tidskrävande och kostsam uppgift.
Betydligt längre livstid för partikelfiltret
Resultatet av JLM Cerium-platina formeln gör att mindre aska bildas som avsätts i partikelfiltret. Detta innebär att partikelfiltret inte kommer att blockeras så snabbt och kommer att ha längre livslängd. För att förhindra aska i DPF: Tillverkarna av konventionella DPF rengöringstillsatser minskar mängden av cerium och järn i tillsatsen. Detta resulterar i en dramatisk försämrad regenereringsprestanda.
Tekniska grunden av JLM Diesel Partikelfilter Cleaner
JLM Diesel Partikelfilter Cleaner (DPFC) är en tekniskt avancerad Fuel Borne Catalyst (FBC) / Bränsle Buren Katalysator. Detta är en tillsats som kapslar ihop skadliga fina små partiklar (partikel materia - PM) och sot som ett resultat av vilket det brinner vid en lägre temperatur och därför snabbare under fordonets styrningssystem regenereringsprocessen. Dessutom optimerar JLM Diesel Partikelfilter Cleanern kompressionen i förbränningskammaren genom att minska utsläppen av avgaser.
Fördelar med JLM Diesel Partikelfilter Teknik:
- Garanterar fullständig DPF regenerering under ogynnsamma regenereringsförhållanden.
- Minskar risken för ofullständig regenerering och blockering av DPF och förebygger mot att fordonet behöver tas till verkstaden för oväntade reparationer.
- Konditionerar motorn och DPF komponenterna med platina, förbättrar prestandan.
- Platina skyddar de konditionerade motorkomponenterna upp till 4000 km, även om bensinbolagen där du har tankat inte har tillsatt några skyddande tillsatser i dieselbränslet.
- Konditioneringsperioden tar ett tag, så vi rekommenderar att du använder produkten regelbundet.
- Minskar skadliga fina partiklar (partikel materia - PM) med 20 till 25%. Detta är mycket mer än konventionella rengöringstillsatser och speciellt om JLM Dieselpartikelfilter Cleaner används regelbundet.
- Som ett resultat av de lägre PM utsläppen desto färre fina partiklar som avsätts i partikelfiltret.
- Upp till 8 % bränslebesparingar för dieseldrivna fordon (beroende på motor och användning).
- Extremt effektiv för att minska andra motorutsläpp som kolväten (HC) och kolmonoxid (CO).
JLM Diesel Partikelfilter Cleaner har visat sig vara lämplig för personbilar, lätta nyttofordon och tunga dieselfordon. JLM DPFC uppfyller de krav som European VERT och American EPA om skydd av folkhälsan och miljöskyddet.
Om JLM Lubricants
Effektiv och miljövänlig användning är viktigt för oss på JLM Lubricants. Vi utvecklar bevisligen effektiva produkter för att hålla förbränningsmotorer i toppskick. Våra bränsletillsatser är både förebyggande och avhjälpande i akut syfte. Vi levererar högkvalitativa produkter till proffs inom fordonsindustrin. Förebygga mot kostsamma reparationer och hålla CO2-utsläpp så låga som möjligt är våra viktigaste mål.